Výstavba rychlodráhy do Kladna možná začne do pěti let

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) by v ideálním případě chtěla do pěti let začít s výstavbou kladenské rychlodráhy. Rekonstrukce a modernizace úseku mezi pražskou Ruzyní a Kladnem nově prochází posouzením vlivu stavby na životní prostředí. Závěrečné stanovisko ministerstva životního prostředí se očekává v závěru letošního roku, sdělil včera ČTK mluvčí SŽDC Tomáš Drvota. Náklady se odhadují na osm miliard korun.

SŽDC rozdělilo výstavbu rychlodráhy na dvě etapy - z pražských Bubnů do Ruzyně a z Ruzyně do Kladna. Podle Drvoty byly důvodem rozdělení výstavby omezené možnosti financování. Souběžně s rychlodráhou v Praze navíc vzniká prodloužená trasa metra směrem na Veleslavín. Pražská část rychlodráhy je také mnohem dražší, náklady se podle SŽDC odhadují na zhruba 27 miliard korun.

Plán na rozdělení výstavby však ještě musí podle Drvoty schválit ministerstvo dopravy. Ministr Pavel Dobeš (VV) se nedávno vyjádřil, že by měl být nejdříve dokončen úsek mezi Veleslavínem a ruzyňským letištěm a následně by se železniční spojení prodloužilo do Kladna. Na Veleslavíně by podle Dobeše měl vzniknout dopravní uzel. Cestující by tam přestoupili na nově vzniklou stanici metra, takže nebude nutné rychlodráhu dovést do centra Prahy.

Z dokumentů, které má ČTK k dispozici, vyplývá, že rychlodráha z Ruzyně do Kladna bude dvoukolejná a z větší části povede po stávající železnici. Celková délka modernizovaného úseku je téměř 20 kilometrů. Po rekonstrukci se zvýší traťová rychlost na 120 kilometrů za hodinu, která však bude v některých úsecích omezena. Při budování rychlodráhy se kromě toho počítá například s elektrifikací tratě, modernizací mostů, nádraží, přejezdů nebo výstavbou protihlukových zdí.

Podle Drvoty se po rekonstrukci více než zdvojnásobí kapacita tratě. Z pražského Masarykova nádraží do Ruzyně by kvůli letišti podle některých modelů mohlo jezdit desetkrát víc lidí než teď. "Zkrácení cestovní doby v úseku z Kladna do pražského Masarykova nádraží by mělo být o pět až deset minut u zrychleného vlaku proti stávajícímu stavu," dodal Drvota.

K rychlodráze se nyní mohou vyjadřovat dotčené subjekty, pak případně ministerstvo životního prostředí vydá souhlas ke stavbě. "Po tomto rozhodnutí však musí ještě dojít k zapracování připomínek a změn, které nastaly v době od zpracování přípravné dokumentace," upozornil Drvota.

O vybudování rychlodráhy se hovoří řadu let. Současné železniční spojení Praha - Kladno se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací kolem 20.000 lidí. Rychlodráha s odbočkou na ruzyňské letiště by jim měla cestování usnadnit. O projektu se mluví také z toho důvodu, že Praha stále nemá vyhovující spojení centra města s letištěm.

zdroj: ČTK