Rychlodráha z Prahy do Kladna pravděpodobně bude

Rychlodráha mezi Prahou a Kladnem se nejspíš konečně začne stavět. Správě železniční dopravní cesty se za posledního půl roku podařilo ušetřit šest miliard korun. Rychlodráha přitom patří mezi její priority. Pokud se s její výstavbou začne, bude se postupovat od Kladna na Prahu.

"O rychlodráze se mluví už léta, pro nás Kladeňáky je to už jako pohádka. Moc nevěřím tomu, že se začne stavět," říká Zdeněk Konopásek. Jezdí denně do práce vlakem. Cesta mu trvá i hodinu. Přitom z Kladna do Prahy je to jen třicet kilometrů.
"Je to jednokolejná trať, takže vlaky se musí někde vyhnout. Navíc tu jezdí naftové vlaky. To všechno cestu zdržuje," vysvětluje. "Pokud by byla rychlodráha nebo se trať alespoň elektrifikovala, cesta by byla rychlejší a spousta lidí by přešla z aut nebo autobusů na vlak," míní Konopásek.
,br> Správa železniční dopravní cesty má půl roku pověřeného ředitele Pavla Habartu. Ten oznámil, že se za tu dobu podařilo ušetřit šest miliard korun.

Použít je chtějí na jednu z důležitých staveb v České republice. Ve výběru je i modernizace trati z Prahy do Kladna s odbočkou na ruzyňské letiště.

"V rámci republiky existuje několik důležitých projektů. Je to mimo jiné i spojení Prahy a Kladna, ale například také železniční uzel Brno. Zatím není jasné, kam peníze půjdou," uvedl Tomáš Drvota z kanceláře ředitele SŽDC.

Z Kladna a jeho okolí cestuje do Prahy denně za prací více než dvacet tisíc lidí. Dokládají to záchytná parkoviště, která jsou přeplněná auty se středočeskými značkami, protože lidé se musí spoléhat na dopravu především auty a autobusy. Takzvaná rychlodráha by byla převratnou novinkou.

Celý projekt vyjde na desítky miliard. Peněz by tedy bylo potřeba daleko víc, než zatím je.

Pokud by SŽDC rozhodlo, že peníze půjdou na rychlodráhu, uvažuje se o tom, že by se začalo stavět od Kladna, protože je to levnější varianta. Úsek od Prahy je daleko dražší kvůli požadavkům Prahy 6 a Prahy 7 na zahloubení dráhy pod zem. Na tom se už loni shodli hejtman David Rath a primátor Kladna Dan Jiránek.

"Trasa od Kladna bude stát v řádech jednotek miliard korun, kdežto za pražský úsek se zaplatí desítky miliard. Navíc by mohla být velká část zaplacena z evropských fondů," řekl tehdy Jiránek.

Peníze ale nejsou jediným problémem. To, co stavbu brzdí, je i takzvaná studie EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Složitější je to nyní i kvůli posuzování nové vzletové a přistávací dráhy ruzyňského letiště.

"Stále chybějí podklady o hlukové zátěži po zprovoznění nové dráhy letiště, proto nemůže být dokončen proces posouzení ani pro železniční stavbu," vysvětlil Drvota.

Jedná se také o tom, že by modernizace trati skončila už ve Veleslavíně a nepokračovala by na Masarykovo nádraží. Z Veleslavína by pak cestující pokračovali jiným vlakem nebo metrem.

O stavbě rychlodráhy se mluví už přes dvacet let. Poslední termín zahájení stavby byl rok 2013, ale přípravy zmrazila předloni úřednická vláda Jana Fischera.

Stavba je rozdělena do dvou etap a předpokládá se, že pokud se začne stavět, dokončena bude za pět let.

Rychlodráha Praha - Kladno
Trať z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště Ruzyně

I. etapa:
Praha Bubny - letiště Ruzyně (12,5 km)

II. etapa:
Praha Ruzyně - Kladno Ostrovec (19,7 km)

Trať by byla dvoukolejná, elektrizovaná s moderním zabezpečovacím zařízením. Předpokládaná nejvyšší rychlost vlaků je 120 km/h. Cesta by trvala 20 minut, nyní je to 50 až 60 minut. Náklady jsou více než 35 miliard korun. V části Prahy 6 a 7 bude dráha zahloubená pod zem.