Poprvé funguje v kladenské nemocnici oficiální vnitřní řád

Vnitřní řád je prvním svého druhu, který Oblastní nemocnice Kladno ve své historii vydala. Doposud takto uceleně práva a povinnosti pacienta nebyla nikde a nikdy specifikována.   

„Řád vznikl na základě zákona o zdravotních službách-372/2011, ten právě specifikuje práva a povinnosti pacientů a také jejich blízkých. Zákonem mu je dána právní síla, takže tento Řád je v praxi závazný a vymahatelný,“ vysvětluje Barbora Vylíčilová, právní zástupce nemocnice.

Zákon je platný již od roku 2011, ovšem v účinnost vešel až v dubnu letošního roku. „Do té doby práva pacientů zákonem specifikována nebyla. Byla jakási práva pacientů, ale to byly dokumenty, které neměly v podstatě žádnou právní sílu,“ doplnila Vylíčilová.
 
Kladenská nemocnice přesto v intencích nového zákona už dávno funguje. „Jenom jsme to dali na papír. Je to vymahatelné ze strany pacienta i nemocnice. Jsou stanovena pravidla hry a ta musí dodržovat obě strany,“ dodává právnička.
 
Nově je v Řádu stanoveno, že si pacient či jeho zástupce může vyžádat rozhovor s lékařem nebo nahlédnout do své dokumentace a nemocnice mu to nesmí odmítnout. „Je to novinka. Předtím o to mohl pacient požádat pouze neoficiálně. Nyní lze hovořit i s primářem, ovšem až po dohodě termínu,“ říká hlavní sestra nemocnice Zuzana Miláčková.
 
Téměř půl roku po zavedení do praxe si podle Miláčkové žádný pacient na znění či podmínky Řádu nestěžoval. „Pacienti o Řádu vědí. Nejvíce z něj využívají možnosti vyžádat si svou zdravotní dokumentaci. Žádost je nutné podat písemně na právním oddělení nemocnice, abychom věděl, o co konkrétně pacientovi jde a vyhnuli se omylům,“ uvádí Hlavní sestra.
 
Podle informací narostly v rámci Řádu stížnosti pacientů na dlouhé čekání v ambulancích či na chování lékařů. „Evidujeme i stížnost na to, že se na pacienta lékař špatně podíval,“ dodává Miláčková. Celé znění Řádu je k dispozici na požádání v nemocnici či na webových stránkách Oblastní nemocnice Kladno (www.nemkladno.cz).